Historia murali i graffiti
Historia murali i graffiti
Mural, a graffiti
MURAL jest to wielkoformatowe malowidło ścienne, które istnieje w przestrzeni miejskiej po to, by miało nieść przede wszystkim głębokie przesłanie społeczne poprzez duży, widoczny i z otwarcie nakreśloną ideą obraz. Ten rodzaj sztuki plastycznej idealnie wpisuje się w nurt street artu czyli twórczości ulicznej.
GRAFFITI to różnego rodzaju napisy, znaki, malowane sprayem lub pędzlem na elewacjach budynków, przejść podziemnych, wiaduktów czy dworcach kolejowych. Rysunki graffiti często uznawane są za akt wandalizmu.
Początki oraz latynoamerykańskie korzenie
Obrazki na ścianach tworzyli już ludzie pierwotni w jaskiniach. Zwane są prehistorycznymi muralami. Najstarsze malowidła liczą sobie nawet 40 tys. lat. Do jednego z nich najsłynniejszych prehistorycznych dzieł zalicza się odnaleziony Francji „Koń z jaskini Lascaux”
Pierwsze murale pojawiały się w krajach Ameryki Łacińskiej na początku XX wieku. Na ścianach budynków w miejscach publicznych pojawiały się kolorowe obrazki, które miały upamiętniać zdarzenia prekolumbijskiej historii. Malowanie tego wynikało w szukania swojej drogi oraz tożsamości.
Sztuka pod dominacją hiszpańską zwykle była odwzorowaniem europejskich motywów, ale po rewolucji Meksykanie mogli tworzyć to, co podpowiadały im serce i umysł. Murale mówiły o świętach, rytuałach czy mitach
Sztuka ulicy pierwszy raz została doceniona w 1978 roku podczas wystawy Estetyka graffiti. W trakcie jej próbowano przekonać społeczeństwo do tego, że malowidła ścienne mogą być też piękne i doceniane.
Street art W Polsce
W Polsce graffiti i street art rozpowszechnił się w latach 90, moda na tego typu sztukę przyszła z Zachodu. Polacy bazowali na zagranicznych magazynach, albumach i czasopismach, przez co na początku wiele prac wyglądało bardzo podobnie. Jednak z upływem czasu polska sztuka ulicy nabrała własnego charakteru oraz stała się rozpoznawalna na całym świecie, choć nadal – mimo tak bogatej i obszernej historii – uliczne działa są lekceważone lub wrzucane do jednego worka z aktami wandalizmu.
W Polsce w okresie PRL-u szczególnie upowszechniły się murale reklamujące przedsiębiorstwa i instytucje. Ludzie za pomocą szablonów, farb w sprayu bądź zwykłym węglem tworzyli znaki na murach całego miasta. Takie działania dodawały otuchy walczącym oraz poprawiały morale. Często także pełniły rolę orientacyjną, aby łatwiej poruszać się po mieście lub wydawać sprecyzowane rozkazy.
W tym czasie odbywały się happeningi, które miały zwracać uwagę na problemy społeczne z pomocą uśmiechu. Najciekawszym happeningiem zapoczątkowanym przez Wrocławskich studentów – a konkretniej Waldemara Fydrycha pseudonim „Majora” – była „Pomarańczowa alternatywa”. Akcja polegała na malowaniu pomarańczowych krasnoludków w miejscach, gdzie już wcześniej znajdowały się hasła buntownicze zamalowane przez milicjantów.
Opracowała: Karolina
INFORMACJE ORAZ ZDJĘCIA ZOSTAŁY ZACZERPNIĘTE Z PONIŻSZYCH ŹRÓDEŁ:
Komentarze
Prześlij komentarz