OPIS REALIZACJI

 

W  KUJAWSKO-POMORSKIM FESTIWALU PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH METODĄ WEBQUEST w XI EDYCJI wzięła udział grupa siedmiorga uczniów z klasy szóstej Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Jeżewie.

Tytuł realizowanego projektu brzmi:   „Podróże z muralami w tle”

Skład zespołu realizującego projekt:

Hubert Dalak, Karolina Kreja, Natalia Noga, Laura Piórkowska, Maja Stefan, Kira Stepaniuk, Hubert Wojtasiak

Opiekun: Elżbieta Brózdowska

1)      Opis realizacji:

a)      Czynności wstępne.

Naszą pracę – on-line -  zaczęliśmy od burzy mózgów, co można interesującego zrobić, aby pogłębić swoją wiedzę i umiejętności, a jednocześnie, aby to było ciekawe. Wybraliśmy wiedzę związaną z muralami w naszym regionie. Każde zadanie była dla nas pokonywaniem trudności dużych i małych. Stworzyliśmy grupę na Messengerze, gdzie przekazywane były bieżące informacje. Wymieniliśmy się adresami e-mail, numerami telefonów.

Wszystkie nasze spotkania  odbywały się on-line.

b)      Działania na bloggerze

Metoda WebQuestu była dla nas wszystkich zupełną nowością. Jesteśmy naprawdę dumni z    siebie, ponieważ wspólnie nauczyliśmy się korzystać z tej metody. Samodzielnie stworzyliśmy nasz pierwszy blog i oceniliśmy, że skoro daliśmy radę, to efekty naszej pracy znajdą się na blogu. Dlatego systematycznie tworzyliśmy kolejne posty, na których umieszczaliśmy nasze poszczególne działania.

c)      Ankieta

Zaczęliśmy od ankiety, bo chcieliśmy dowiedzieć się, co o wybranej tematyce wiedzą osoby w różnym wieku. Pandemia spowodowała, że ankieta musiała być przeprowadzona w wersji online. To była kolejna trudność i nowość, bo „zbudowanie” ankiety w wersji online nie było wcześniej znane. Najpierw wspólna decyzja, jakie pytania powinny się znaleźć  w ankiecie. Później  wybór aplikacji (formularz Google), dzięki której ankieta mogła być wysłana do badanej grupy. Hubertowi W. pomogli rodzice. Ankieta została przeprowadzona dzięki Librusowi. Jej wyniki omówiliśmy na spotkaniu. Niestety,  gotowej analizy w formie pdf. nie można było umieścić na blogerze, więc trzeba było  znaleźć inny sposób, aby  w poście znalazły się jej wyniki. 

d)      Przydział zadań i ich realizacja

Przydział zadań to samodzielne wyszukiwanie w Internecie wiadomości na zaproponowane przez opiekuna tematy. Członkowie zdecydowali, które tematy chcą opracować. Pierwsze informacje dotyczyły historii murali i graffiti. Uczniowie nauczyli się rozpoznawać różne formy street artu: mural, graffiti, szablon, wlepka. Poszukali też informacji na temat najbardziej znanych streetartowców: Banksy’ego i Bordallo II, a następnie poznali polskich twórców: Etam Cru,  Pauk,  Swanski,  Rak , Tuse,  M-city. Z niektórymi udało się nawiązać kontakt poprzez media społecznościowe. Zebrane wiadomości o muralach zawierają linki do stron internetowych, z których wykorzystano najważniejsze informacje.

e)      Nasze odkrycia

Podczas poszukiwań zdjęć murali oraz informacji o nich w województwie kujawsko-pomorskim odkryliśmy, że w pobliskim Warlubiu znajduje się miejsce, w którym umieszczane są murale w formie szablonów znanych osób. Miejsce to nazywane jest Tryftą. Oprócz tego zaskoczeniem dla nas były drobne murale w skate parku w Świeciu. Ucieszyła nas informacja w prasie o tym, że w najbliższym czasie powstaną (dwa już powstają) trzy murale w Świeciu. Zainteresowanie wzbudziły też murale w małej wsi za Bydgoszczą Brzózki, gdzie znajdują się murale nawiązujące do obrazów Vincenta van Gogha. Jest to potwierdzenie, że temat, którym się zajęliśmy, jest aktualny i ważny.

f)       Omówienie zebranych prac

Po zebraniu wiadomości o muralach w regionie omówiliśmy ich tematykę, która, jak się okazało, jest bogata. Na pewno zachwyciły nas murale w małej wsi Brzózki, gdzie mieszka 126 osób, a  jest tam aż pięć murali inspirowanych obrazami Vincenta van Gogha. Piękne murale są w Toruniu, Bydgoszczy, ale też w Chełmnie. Upamiętniają ważne osoby dla polskiej historii, ważne wydarzenia, ale też nawiązują do literatury pięknej, do ekologii lub są efektem innych projektów.

g)      Wywiady ze starszymi osobami

Kolejnym krokiem były rozmowy ze starszymi osobami, najczęściej dziadkami na temat murali – konkluzje ich wypowiedzi znajdują się na blogu. Dzięki naszej pracy  starsze osoby wzbogaciły swą wiedzę o współczesne pojęcia związane ze sztuką. Była to też okazja do rozmowy na temat naszego projektu.

h)      Wady i zalety murali – dyskusja

Podczas dyskusji ustaliliśmy, jakie murale mają wady i zalety, a efekt  swej pracy umieściliśmy na blogerze.  Największą zaletą jest to, że często zakrywają brzydkie stare mury, a stają się atrakcją danej miejscowości. Wzbudzają coraz większe zainteresowanie. W internecie tworzone są blogi o muralach. Wadą jest ich krótkotrwałość. Narażone są na zmiany pogody oraz na fakt odnowienia elewacji lub zburzenia budynku, co oznacza unicestwienie muralu.

Efekt końcowy

i)       Podjęliśmy decyzję, że efekty naszej pracy będą umieszczane na stworzonym blogu w zakładce „Strona główna”, ale też powstał album, w którym zebraliśmy te same wiadomości, które są umieszczone w postach. Nagraliśmy tez film, w którym każdy z nas opowiedział o pracy podczas realizacji projektu. Właśnie wtedy zauważyliśmy, że pandemia bardzo utrudniła nam dobre wykonanie filmu. Nie mogliśmy się spotkać, więc każdy z nas nagrał fragment filmu w swoim domu. Każdy się starał, ale wypowiedzi nasze nie są na jednakowo głośne, bowiem operowaliśmy różnym sprzętem – jeden był lepszy, drugi gorszy”, ktoś był bliżej mikrofonu, a ktoś inny dalej. Jednak wiemy jedno – staraliśmy się wykonać nasze zadania jak najlepiej, nie przestraszyliśmy się pandemii, choć mieliśmy pełną świadomość zachowania bezpieczeństwa w naszych kontaktach, które odbywały się online. Wszystkimi przesłanymi filmami zajęła się Karolina K., która sama zmontowała je w całość. 

                                                           Nasze podsumowanie


 

 

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zalety i wady murali i graffiti

Mural Brodnica